Ceny wszystkiego rosną błyskawicznie, inflacja nas dosłownie zjada i prognozy nie wskazują na to, żeby koniec wzrostów był bliski. Droższa energia, paliwo oznaczają bez

wątpienia wzrost kosztów dla właściciela sklepu stacjonarnego.

Oświetlenie lokalu, zapalone światła na oknie witryny, ogrzanie metrów sprzedażowych i włączone wszystkie urządzenia, które są niezbędne do funkcjonowania to bezpośrednie wyższe opłaty i koszty dla Twojej firmy. Stoisz przed decyzją czy podnosić ceny w swoim sklepie stacjonarnym, czy zostawić na poprzednim poziomie?

 

Podwyżka cen – dlaczego warto

Producenci i nasi dostawcy również są dotknięci podwyżkami, dokładnie tak jak my i po to, żeby mogli utrzymać swoje biznesy nie tylko przy życiu, ale też móc generować zyski, podnoszą ceny dla swoich odbiorców. Szukasz tańszych producentów produktów, które oferujesz? To jedna z opcji, jednak może to być niekorzystne z różnych względów:

  1. Twoi klienci są przyzwyczajeni do konkretnych produktów, z których rezygnujesz, a lepszym rozwiązaniem byłoby podniesienie cen zgodnie z sytuacją rynkową. Stopniowo, jeśli podwyżka jest znaczna.
  2. Tańsze produkty mogą nie odpowiadać na dłuższą metę Twoim klientom, zwłaszcza jeśli łączy się to z niższą jakością. Część klientów odejdzie, bo nie do tego byli przyzwyczajeni w przeszłości.
  3. Korzystniejsze ceny od innych producentów nie są gwarantowane. Jeśli zostaną w końcu podniesione zgodnie z sytuacją rynkową i tak nie uda Ci się utrzymać niższych cen bez szwanku dla Ciebie.
  4. Oferujesz doradztwo i ono jest najważniejsze? Produkt jest drugorzędny? Fantastycznie. Sprawdź jednak, czy tańszy produkt zgadza się z wartościami Twojej firmy i wypracowaną już pozycją na rynku.

 

Chcesz poznać pozostałe argumenty za podnoszeniem cen? Pobierz pomocny pdf na ten temat.

Grafika przedstawiająca pdf do pobrania o podnoszeniu cen

Zdanie sobie sprawy z zasadności podnoszenia cen w sklepie stacjonarnym to jedno, a zrobienie tego to drugie. Spokojny wzrost, który towarzyszył nam przez kilka ostatnich lat, dawał możliwość elastycznego dostosowania się do zmian bez drastycznych kroków i zmian cen o kilkadziesiąt procent.

 

Podnoszenie cen – najważniejsze blokady

Większość ludzi wychowywanych w latach 70,80, a nawet początku lat 90tych pochodzą z rodzin pamiętających czasy powojenne. Wśród nich nie brakowało tych, których sytuacja finansowa była niezbyt stabilna, a szanse na jej polepszenie – marne. Oglądanie każdej złotówki było na porządku dziennym, a buty nosiło się aż do zdarcia. Rodziny, których nie było stać na produkty droższe lub unikatowe, szukały zamienników i sposobów na poradzenie sobie bez nich. Te głęboko zakotwiczone przekonania z dzieciństwa zostają często niezmienne, przekazywane z pokolenia na pokolenie, a nieprzepracowane nie sprzyjają rozwojowi własnego biznesu. Właściciele, którym nie są obce minimalistyczne sposoby na życie, którzy potrafią włączyć „tryb przetrwanie”, bo tego nauczyli się od najbliższych, mogą reprezentować opinię, że wszyscy tak zrobią w czasach kryzysu i nie będą kupować niczego, co kosztuje więcej niż… (wstaw dowolne).

Wzrost cen

Sposób, w który nas wychowano, środowiska, które nas ukształtowały, są nie do pominięcia. Wystarczy, że pochodzimy z rodzin, w których najbliższe nam osoby były przekonane, że kupowaniem droższych rzeczy jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto, objawem snobizmu, fanaberią i grubą przesadą. Tu nawet inwestycje w rozwój siebie i sklepu mogą być postrzegane jako niepotrzebne wydatki. Lepiej wydać na coś innego lub zaoszczędzić na inny cel niż „szastać pieniędzmi na głupoty”. „Szkolenia? A po co Ci to”. „Nie podnoś cen, bo nikt nie będzie teraz kupował takich drogich rzeczy” (czytaj: ja bym nie kupił(a)).

Chcesz zastanowić się nad innymi blokadami przed podnoszeniem cen? Pobierz pomocny pdf na ten temat TUTAJ.

 

Podwyżka cen – praktyczne sposoby

Rozumiesz, że podnoszenie cen to niezbędny czynnik do przetrwania Twojego sklepu? Doskonale.

Przejrzyj swoje najtańsze produkty i sprawdź, czy oferujesz cenę rynkową. Codzienne obowiązki związane z Twoim sklepem mogą powodować, że nie zauważasz zmian zachodzących w Twojej branży. Łatwo przegapić, że klienci w innych miejscach kupują te same lub podobne produkty drożej i to akceptują. Możesz zaoferować niższe ceny, bo masz jeszcze towar z poprzednich dostaw lub wypracowanego u producentów rabatu? Wykorzystaj to, żeby przyzwyczaić klientów do wyższych cen i zadziałaj metodycznie, podnosząc ceny stopniowo.

Masz produkty, które możesz sprzedać drożej, bo kojarzą się z wyższą ceną, a cena na metce wylądowała bez zastanowienia? Psychologia ceny wyraźnie łączy wstępne wyobrażenia o produkcie, jego realny wygląd (opakowanie, czcionka, kolorystyka) z emocjami, które wywołuje i korzyściami, które gwarantuje. Bez względu na to czy decydujesz się na nowe produkty do Twojego sklepu, czy rozważasz dostosowanie cen produktów, które już posiadasz – polecam zawsze następujący sposób.

  1. Oglądam produkt, zastanawiam się, ile mój klient zapłaci za niego (bez własnych przekonań i uprzedzeń).
  2. Pytam bliską, zaufaną osobę o to, na jaką cenę wygląda ten produkt/ ile zapłaciłaby za ten produkt.
  3. Jeśli potencjalna cena jest wyższa niż wynikająca z ceny zakupu oraz średniej marży, z którą standardowo pracujesz, zrób ją śmiało.

Czy wyprodukowanie torebki Louis Vuitton kosztuje faktycznie tak dużo, że uzasadniona jest jej cena na podstawie wyłącznie ekonomicznych wskaźników? Absolutnie nie. Jej cena wynika zupełnie z innych czynników i znajduje swoje odbiorczynie na całym świecie bez problemu. Czy Pan Vuitton kierował się wyłącznie czystą matematyką? Raczej nie. Teraz na cenę składa się już sporo więcej. Emocje, prestiż, przynależność do wyjątkowej grupy i niezawodność produktu.

Powodzenia w skutecznym podnoszeniu cen!

3 kolejne sposoby na podnoszenie cen znajdziesz w pomocnym PDF-ie.

.
.