(Czas trwania: 1:05:14 — 60 MB)
iTunes| Android | RSS | pobierz plik mp3

Zakładasz własną działalność czy może działasz już trochę we własnej firmie? Na pewno borykasz się z wieloma pytaniami dotyczącymi finansów, które pojawiają się w głowie każdej właścicielki firmy. W dzisiejszym odcinku Kasia Iwanoska jako ekspert finansowy z długoletnim doświadczeniem w instytucjach finansowych odpowie na kilka ważnych pytań. Czy rozdzielać pieniądze firmowe od osobistych, brać kredyty w rachunku czy może pożyczki? Czy da się negocjować z bankiem? Kto powinien robić przelewy w firmie? Jak zrobić segmentację finansów i czy warto mieć rozdzielność majątkową? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w tym odcinku, a Kasię znajdziesz w sieci:
Na jej blogu:
http://finanseodkuchni.pl
na facebooku
https://www.facebook.com/finanseodkuchnikasiaiwanoska
Instagramie
https://www.instagram.com/kasiaiwanoska/
i LinkedIn
https://www.linkedin.com/in/katarzyna-iwanoska-358ab9/

 


WOLISZ CZYTAĆ?

 

FINANSE FIRMOWE

Katarzyna Iwanowska – finansistka, od lat pracuje w instytucjach finansowych, zajmuje się finansowaniem biznesów, oceną ryzyka, produktami finansowymi i inwestycjami.

ZDOLNOŚĆ KREDYTOWA

Jeśli starasz się o kredyt i bank wylicza Twoją zdolność kredytową, nie bierz bez zastanowienia się sumy, którą proponują. Często okazuje się, że Twoja zdolność kredytowa jest o wiele większa, niż realnie jesteś w stanie zapłacić. Dlaczego? Ponieważ licząc zdolność kredytową bank uwzględnia koszty życia, jednak są to dane z GUS, a Twoje koszty życia mogą być kilkakrotnie większe!

Zawsze należy samemu dokonać „rachunku sumienia” zanim weźmie się obciążenie na firmę i przemyśleć czy jesteśmy w stanie je spłacić. Dodatkowo należy uwzględnić, co się stanie, gdy coś się zmieni – np. skoczy stopa procentowa.

KONSOLIDACJA

Warto obliczyć czy konsolidacja nam się opłaca. Często w konsolidacji wydłuża się czas spłaty kredytu, a to oznacza, że zapłacimy więcej odsetek. Należy uwzględnić wszystkie koszty dodatkowe, jak np. ubezpieczenie kredytu, prowizje od jego udzielenia.

PŁYNNOŚĆ FINANSOWA

Jedna z najważniejszych kwestii w prowadzeniu firmy to płynność finansowa. Często firmy, które generują zysk, ale tylko na koniec roku, upadają. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ w trakcie roku nie są w stanie spłacić swoich zobowiązań. Jedną z przyczyn jest fakt, że klienci nie płacą terminowo firmom. Dlatego jedną z podstaw prowadzenia firmy jest stała kontrola cyklu sprzedaży i dostaw oraz pilnowanie tego czy ktoś nam zapłacił.

Według statystyk aż 70% przedsiębiorców skarży się na opóźnienia w spływaniu należności. Ten, który się przypomina i pilnuje wpływów, szybciej je dostaje 🙂

CENA SPRZEDAŻY

Kobiety mają trudności z ustaleniem ceny sprzedaży. Z jej negocjowaniem lub nienegocjowaniem. Warto negocjować cenę, jeśli chcemy kupić coś do swojej firmy, ale też nie należy ciągle ulegać negocjacjom, jeśli to my coś sprzedajemy. Kobiety źle postrzegają sprzedaż, często traktują ją jako „wciskanie czegoś na siłę”. A to przekłada się na wynik sprzedażowy. Warto też pamiętać, aby produkt czy usługa, którą sprzedajemy była dla nas atrakcyjna, najlepsza, jaka może być. Jeśli nie wierzymy, że cena naszego produktu/usługi jest adekwatna, sami byśmy tego nie kupili po takiej cenie, to sabotujemy własną sprzedaż!

PRACOWNICY

Bardzo ważnym elementem naszej firmy są pracownicy, tego nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć. Nasi sprzedawcy muszą być tak samo pewni wyjątkowości i ceny naszego produktu, jak my. Dlatego należy zadbać o ich dobre przeszkolenie. Idealnie byłoby, gdyby raz wyszkoleni pracownicy zostali z nami do końca, ale tak się nie zdarza. Dlatego podczas rekrutacji nowych pracowników, należy myśleć o tym czy nasz przyszły pracownik jest tak samo przekonany do naszego produktu/usługi jak my. Dodatkowo nowi pracownicy to świeża krew w firmie. Nawet po bardzo krótkim czasie pracy z nami, mogą zauważyć rzeczy, których my od lat nie dostrzegamy!

KONTROLUJ MAGAZYNY

Kontrola magazynu często kojarzy nam się z nudną inwentaryzacją, ale nie należy jej tak postrzegać. I absolutnie nie możemy ograniczyć sprawdzania naszych magazynów do corocznej inwentaryzacji. Należy sprawdzać magazyny regularnie. Wiedzieć, które rzeczy są na magazynie powyżej 30, 60 i 90 dni. I mieć ustaloną strategię co do przyszłości tych produktów.

Być może obniżenie ceny produktu, który magazynujemy powyżej 30 dni, spowoduje jego sprzedaż. Nie warto jednak przyzwyczajać klientów do systematycznych obniżek cen, bo wtedy nikt nie będzie chciał kupować naszych produktów po cenach regularnych.

Jeśli coś nam nie schodzi, to warto proponować ten produkt w cenie 10-20% niższej, ale tylko osobom, które kupiły jeszcze jakiś inny produkt w cenie regularnej.

Do wyprzedania produktów, które nam zalegają, warto organizować akcje jednodniowe, np. z okazji Walentynek czy Dnia Kobiet.

LIMIT W KONCIE

To kolejna ważna kwestia. Warto przeliczyć, jaki limit potrzebujemy i wziąć tylko taki. Nigdy nie bierzmy „na zapas”. Dodatkowo niektóre banki często mają opłatę od niewykorzystanego limitu. Warto to sprawdzić i negocjować. Jeśli bierze się limit lub gotówkę na finansowanie bieżące, to niewykorzystany limit może kosztować. Jeśli się o to spyta, to bank, któremu zależy na sprzedaży często go uchyla.

WYMOGI KAPITAŁOWE

Jeśli bank daje Ci jakiś limit/ kredyt, a ty z niego nie korzystasz, to tylko dlatego, że jest on do twojej dyspozycji, bank pobiera opłatę. Dlaczego? Ponieważ bank płaci za ten limit, będzie musiał alokować kapitał i jest to dla niego koszt. Ten koszt pobiera od Ciebie w prowizjach albo w ramach opłaty od niewykorzystanego limitu. Warto pytać o możliwość elastycznego limitu – niektóre banki oferują posiadanie limitu tylko w wybranych miesiącach – wtedy, kiedy w twoim biznesie jest zły okres, ty możesz zwiększyć swój limit.

Tak naprawdę jednak należy dążyć w biznesie do tego, by mieć odłożoną gotówkę na takie wypadki!

KAPITAŁ

Według badań polskie firmy są bardzo mało dokapitalizowane. Ogólnie Polacy na oszczędzanie patrzą bardzo krótkoterminowo. Co ciekawe, z badań banków wynika, że pokolenie 30-40 latków często w sprawach finansowych ma podejście YOLO. Natomiast u młodszych osób zaczyna się to zmieniać.

PERFEKCJONIZM

Kobiecy perfekcjonizm, zwłaszcza na początku biznesu potrafi wprowadzić go w tarapaty. Kobiety chcą, aby wszystko było tak, jak sobie wymarzyły – modnie urządzony salon, drogie opakowanie ich produktu. A nie należy od samego początku inwestować w biznes ogromnych pieniędzy, jeśli jeszcze nic się na nim nie zarobiło. Zaczynając, nie możemy porównywać się do firm, które istnieją na rynku od kilku lat. Należy ustalić jakie jest minimum, które potrzebujemy, aby wystartować, a resztę inwestycji rozłożyć w czasie i uzależnić je od zarobionych pieniędzy.

NIE WYCIĄGAJ BEZ KOŃCA!

Wielu ludziom wydaje się, że własny biznes to wyciąganie pieniędzy z firmy. Jest wręcz przeciwnie, biznes to inwestowanie w firmę i właśnie przez brak rozumienia tej zasady wiele firm upada. Warto więc zrobić subkonto, na które będziemy przelewać swoją wypłatę i to będą twoje pieniądze, reszta zostaje w firmie.

KILKA KONT

Jeśli ktoś myśli o biznesie, to należy najpierw uporządkować finanse domowe. Zdać sobie sprawę z tego, na co i ile wydajemy. Jest to ważne, aby wiedzieć, jakie mamy potrzeby i jaką mamy sobie wypłacać pensję. Warto też oddzielić finanse prywatne od firmowych. Urząd Skarbowy zawsze może zrobić wgląd w nasze konto. Jeśli mamy jedno wspólne konto, to US zobaczy również nasze transakcje prywatne, a to nie jest potrzebne.

SYSTEM SUBKONT

Konto firmowe warto podzielić na kilka subkont:

– oddzielne konto na naszą wypłatę, którą wypłacamy sobie dopiero po opłaceniu podatków i zobowiązań!,

– osobne konto na wypłaty dla pracowników i na zobowiązania dla naszych kontrahentów,

– konto funduszu bezpieczeństwa – na gorszy sezon,

– konto budżetu inwestycyjnego – 5-10% zysku powinniśmy zostawić na inwestycje.

TWOJA WYPŁATA

Jak wcześniej wspomniałam, swoją wypłatę powinnaś wypłacać sobie dopiero po opłaceniu podatków, zobowiązań dla kontrahentów i wypłat dla pracowników. Co jednak w wypadku, gdy po opłaceniu tego wszystkiego dla Ciebie nie zostaje nic? Przed otworzeniem firmy warto, aby zabezpieczyć się finansowo na okres 12 a najlepiej 24 miesięcy. Dzięki temu nie będziesz zabierała pieniędzy z firmy w okresie, kiedy ona ich najbardziej potrzebuje – czyli na początku.

ROZDZIELNOŚĆ MAJĄTKOWA

Warto ją przemyśleć ze względów bezpieczeństwa. W Polsce często łączy się ją z miłością, a wiadomo, że nie należy łączyć uczuć z biznesem 🙂 Dzięki rozdzielności majątkowej nikt nie wejdzie na nasze wspólne konto. Zawsze współmałżonek posiada osobny kapitał, który pozwoli nam żyć w razie problemów naszej firmy.

PRZELEWY

Często zajmują nam dużo czasu, dlatego zastanawiamy się czy nie delegować tego zadania. Jednak lepiej zlecić komuś inne zadania, które wcześniej do nas należały, a zaoszczędzony czas przeznaczyć na robienie przelewów. Robiąc przelewy samodzielnie ma się świadomość ile pieniędzy wypływa z firmy, nie mówiąc już o kwestii zaufania.

Warto korzystać z możliwości podwójnej autoryzacji przelewów. Ta funkcja pozwala na to, aby inna osoba „wklepywała” za Ciebie przelewy, a ostateczne wyjście gotówki autoryzujesz ty.

Kolejna możliwość, dzięki której możemy zaoszczędzić czas, to wynegocjowanie z kontrahentami, że przelewy robimy danego dnia miesiąca. To pozwala zaoszczędzić czas i lepiej kontrolować naszą płynność finansową.

FIRMA TO SYSTEM

Z badań wynika, że polskie firmy tworzone są na emocjach. Jest to dobre, jeśli zbilansujemy to racjonalnym patrzeniem na finanse. Firma to system i należy nią zarządzać systemowo!

TOP 6

Zapamiętaj 6 najważniejszych rzeczy dotyczących finansów firmowych:

1) Zawsze mierz siły na zamiary,

2) Kontroluj płynność finansową,

4) Rozdziel finanse prywatne od firmowych, posiadaj subkonta,

3) Najpierw opłacaj podatki i należności, potem wypłacaj swoją pensję,

4) Dąż do sytuacji, gdy finanse w firmie Cię nie zaskakują – „finansowy zen”,

6) Nim podejdziesz do biznesu, zmierz się ze swoimi finansami prywatnymi.