(Czas trwania: 29:46 — 28 MB)
iTunes | Android | RSS | pobierz plik mp3

Spójność w biznesie i okoliczności przyrody

Okoliczności przyrody, czyli co? Twoje otoczenie! Pamiętaj, że twoja firma nie istnieje w próżni.

MIASTO MIASTU NIERÓWNE

Są miasta, w których pewne interesy idą lepiej, a inne gorzej. Jeśli miasto jest biedniejsze, z wysokim bezrobociem, to musisz bardziej się starać o klienta. Zastanów się więc, czy w twoim mieście są klienci, którzy będą chcieli kupić twój produkt lub usługę. Zastanów się, jak wygląda kwestia firm obecnych w twojej okolicy. Czy na rynku są firmy, które dają ludziom wysokie zarobki? Takie biznesy będą podporą dla twojego interesu. Bardzo ważne jest, abyś określiła realia obecne w twoim mieście.

TWÓJ KLIENT

Przemyśl, jak wygląda portfel twojego klienta? Kto ma być twoim klientem, czym się interesuje, gdzie pracuje, jak spędza swój czas. Jest to twój potencjalny awatar, pod niego dostosowujesz wszystko to, co robisz.

WIZERUNEK

Jeśli celujesz w bogatego klienta, to cały obraz twojej firmy musi być luksusowy – klient musi wiedzieć, że warto u Ciebie wydać pieniądze – luksusowa usługa czy towar, obsługa na najwyższym poziomie, stylowe wnętrze, kolory – to wszystko musi być „na bogato”, aby twój wizerunek był spójny.
To samo w odwrotnym wypadku – jeśli chcesz, aby twoimi klientami były osoby zarabiające średnią krajową, nie urządzaj swojego salonu tak, aby kreować „sztuczny luksus”. Odstraszysz tym swoich klientów, którzy nie będą chcieli nawet wejść do Ciebie z obawy, że ich na to nie stać. Pamiętaj o spójności pomiędzy wizerunkiem, a ceną usługi lub produktu!

ODPOWIEDNIA CENA

Kupujący musi mieć poczucie, że cena jest spójna z twoimi wyobrażeniami o tym produkcie, nie jest ani za wysoka, ani za niska.
To samo dotyczy sprzedawcy. Musi być on pewien, że cena produktu lub usługi jest słuszna i potrafi on zaszczepić w kliencie tę samą myśl.
Nie możesz czuć, że produkt, który sprzedajesz, dla Ciebie samej ma zbyt wysoką cenę, ponieważ wtedy sama będziesz sabotować własną sprzedaż, będziesz czuła, że nie jest on tyle warty.

BĄDŹ PEWNA

Osobiście, jeśli jestem pewna, że jakość idzie w parze z ceną, jestem w stanie przekonać, że produkt jest wart swojej ceny, a produkt o niższej cenie i jakości może rozczarować.

PEWNI PRACOWNICY

Nie ma lepszych sprzedawców od tych, którzy sami posiadają produkt, który sprzedają i są pewni jego jakości. Jeśli twoich pracowników nie stać na zakupy twoich produktów, to im je po prostu podaruj. Jeśli sprzedajesz coś tak drogiego, że nie możesz im tego dać, jak np. auta, to niech twój sprzedawca chociaż przetestuje ten produkt. Będzie znał wszystkiego jego plusy, będzie jego świadomym użytkownikiem.

SPECJALIZACJA

Tak, to modne ostatnio słowo, ale nie bezpodstawnie. Staraj się nie oferować „mydła i powidła”, do tego są supermarkety. Klienci dlatego wybierają małe sklepy, ponieważ wiedzą, że znajdą w nich specjalistyczną wiedzę, indywidualną obsługę i fachowe doradztwo. I to jest w cenie! Sprzedawaj to, na czym się znasz, w czym jesteś specjalistą, ukierunkuj się!

MISZ MASZ

Nie ma nic gorszego niż duża rozpiętość cenowa produktów czy usług w twoim biznesie. Klient od razu musi wiedzieć, czy w tym salonie sprzedaje się bluzki za 40 zł czy 400! Twój wizerunek również cenowo musi być spójny. Dzięki temu unikniesz „tracenia” swojego czasu dla osoby, której nie stać na twój produkt, a jednocześnie będziesz szanowała czas takiego klienta.

IDENTYFIKACJA

Klient, który wchodzi do twojego sklepu musi wiedzieć, gdzie wchodzi, czy to miejsce za pięć złoty czy milion 😊 To pomoże uniknąć konsternacji już od progu.

ROZWIJAJ SIĘ!

Sprawdzaj, co jest na rynku, sprawdzaj potrzeby klienta. Na rynku co chwilę się coś zmienia, więc badaj trendy i podążaj za nimi. Nawet jeśli wszystko idzie dobrze, trzymaj rękę na pulsie, aby po czasie uniknąć spadku.

NIE BÓJ SIĘ ZMIAN

Jeśli od początku przyjmiesz jakąś strategię, ale ona nie wychodzi, to pozwól sobie na zmianę, nie trzymaj się jej kurczowo, reaguj na klienta, po prostu bądź elastyczna.

ROZMAWIAJ

Nie poznasz lepiej potrzeb swoich klientów niż podczas rozmowy z nimi. Dzięki temu dowiesz się, czego potrzebują, co chcieliby od Ciebie kupić, co możesz zrobić, by jeszcze bardziej udoskonalić swoją ofertę.

BĄDŹ SOBĄ W SPRZEDAŻY

To kontrowersyjna teza, temat na osobny podcast. Wiele osób może się ze mną nie zgodzić, powiedzieć, że może się okazać, że dla wielu klientów nie jestem dostatecznie atrakcyjna, żeby poszli za mną i coś ode mnie kupili.

ROZEJRZYJ SIĘ

Jeśli masz pomysł na biznes, to rozglądaj się, sprawdź czy ludzie, którzy mieszkają w twojej okolicy będą chcieli kupić od Ciebie dany produkt, czy będziesz dla nich atrakcyjna. Jest to bardzo ważne, ponieważ pomoże uniknąć frustracji z powodu włożonej pracy, a zerowych efektów. Żaden twój pomysł, nie odniesie sukcesu, jeśli nie skonfrontujesz go z realiami.

LICZ

Jeśli chcesz sprzedawać produkt za konkretną cenę, to oblicz, ile będziesz musiała go sprzedać, tak, aby opłacić wszystko i jeszcze Ci zostało. Nigdy nie zarabiaj na sam ZUS!

NIE ROZDRABNIAJ SIĘ

Wychodzenie ze strefy komfortu? Nie lubię tego określenia. Poza tym, zanim zaczniesz robić coś nowego, to pomyśl, czy na polu, na którym działaś osiągnęłaś już wszystko? Czy możesz zrobić coś więcej? Jesteś pewna, że naczynie, w którym jesteś, wypełnione jest do granic możliwości? Może tu, gdzie jesteś, jest jeszcze sporo do zrobienia…?